alweer een week voorbij! - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Jenita Sluis - WaarBenJij.nu alweer een week voorbij! - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Jenita Sluis - WaarBenJij.nu

alweer een week voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Jenita

01 April 2016 | Zuid-Afrika, Malmesbury

It’s me again :)
Ik neem jullie graag mee in een weekje stage, ja er is alweer een week voorbij! De tijd gaat hier té snel.

Afgelopen zondag gingen we naar de kerk, een pinkstergemeente dit keer. Bijzonder om al die verschillende soorten kerken en diensten mee te maken. We werden hartelijk welkom geheten, de muziek stond op standje Afrikaans en de preek was zeer gaaf. Mooi om hier dan ook het paasfeest te kunnen vieren.

’s Middags heb ik heerlijk McCleods daughters gekeken. Een cadeautje van lieve thuisblijvers, alle seizoenen van deze serie op een harde schijf. Stel dat het hier echt winter wordt en ik de deur niet meer uit wil vanwege het weer dan nog heb ik een toptijd ;) Daarna zijn Anouk en ik teruggereden naar Malmesbury. Waar we de heenweg flamingo’s en struisvogels konden zien zagen we de terugweg bavianen langs de weg… Bizar!

Maandag kwamen we op stage… Wat een ontvangst! De kinders waren dolblij dat we er weer waren. Ergens verwachten ze blijkbaar toch telkens weer dat we niet terugkomen. Anouk en ik hebben bedacht nog soort van inzichtelijk te maken voor ze dat we er iedere week zijn tot en met juni. Een soort kalender ofzo… Maandag verstopten we paaseieren (hier een soort marshmallows met chocolade). In eerste instantie was het het idee van de tannie dat we de hele zak zouden verstoppen en dan de kinderen laten zoeken. Zonder regels… Wie er 4 vindt eet er 4 en wie er geen vindt heeft pech. En de kinderen die er tegelijkertijd één vinden… vul zelf maar in! Anouk en ik hebben daar een sociaal pedagogisch stokje voor gestoken. We verstopten evenveel eieren als dat er kinderen waren, met de boodschap dat iedereen er 1 mocht vinden + opeten. Daarna verstopten we de rest en toen was het wel een ware strijd, maargoed in de eerste ronde had elk kind in ieder geval dezelfde winst! Dit was echt super leuk om met de kinderen te doen. Genieten!

Bijzonderheid: Er wordt hier 2 liter thee per keer gezet voor alle kinderen een kopje. In die 2 liter thee gaan 7 opscheplepels suiker, 7! Niet te geloven. Ik heb het eerst de tannie laten proeven om er zeker van te zijn dat ze niet verkeerd had geteld. Maar nee, zij vond het lekker, precies als anders. Daarna heb ik me er ook voor één slokje aan gewaagd. Verschrikkelijk wat een zoete rommel!

Dinsdag hebben we cash gewisseld. We renden zo ongeveer vanaf de bank richting de auto schijters dat we zijn, haha. 180 euro is niet bijzonder veel maar bijna 3000 rand is hier een klein fortuin! Als dan de vrouw achter de balie ook nog zegt: ‘be carefull, especially in south africa’, dan weet ik genoeg! ;)

Dinsdag hebben we Annemaria koekoek gespeeld op stage. Welkome nieuwe afleiding voor de kinderen. Wel super vermoeiend dat iedere keer als iemand terug naar de start moet omdat hij/zij heeft bewogen dit helemaal een strijd wordt. Dan is het fijn dat we met zijn tweeën zijn, samen positief blijven en het goede voorbeeld geven. Tuurlijk mogen ze balen als ze af zijn maar elkaar aanvliegen gaat ons net wat te ver. Wij deden dus maar heel goed voor hoe je ook kunt uitten dat je baalt. Dat ging me heeeeel makkelijk af, komt het toch nog goed van pas dat ik niet tegen mijn verlies kan! ’S avonds stopten we nog een meisje in bad. De kinderen moeten hier zichzelf wassen… Er wordt niet tot nauwelijks toezicht gehouden op hoe dit gebeurt. Het zal je niet verbazen dat sommigen een uur in de wind stinken! Maaaaar dit meisje ging heerlijk fris onder de lakens :)

De rest van de stageweek speelden, zongen en kleurden we. Volgende week maken we kennis met onze stagebegeleidster. Daar ben ik heel benieuwd naar! Kijken op welke manieren we aan de slag kunnen en mogen gaan.

Vandaag hebben we iets super tofs gedaan. Op facebook zag ik een oproep van een organisatie om een dag vrijwilligerswerk te doen. Na overleg hadden Anouk en ik d’r wel zin in. Sloppenwijken schilderen met brandwerende verf in verband met de veiligheid. Hoe tof!? Hanneke en Lotte wouden met ons mee dus met z’n vieren hebben we vandaag de handen uit de mouwen gestoken. Heerlijk vond ik het om lekker praktisch bezig te zijn. Het ging op z’n Afrikaans wat betreft planning en uitvoering. Half 9 waren we van de partij voor een briefing waarna we aan de slag zouden. Rond 11 uur zetten we de eerste streep verf… Super lastig om me daar dan niet suf aan te ergeren maar m’n frustratie kon ik uiten door als een malle te gaan schilderen! Als pa dit had gezien was hij per direct in huilen uitgebarsten. Niks geen schuren, afstoffen, afplakken of verf minuten lang doorroeren… Hup deksel dr af, kwast in de vingers en gaan! Eerst een onderlaag en vervolgens een knalblauwe verf eroverheen. De hele crèche (dat bleek het gebouwtje van steen, hout en golfplaten te zijn) is nu smurfenblauw. Het was echt super leuk om te doen, een aantal afrikanen hielp ook goed en hard mee. Eentje gaf er halverwege nog toe niet van werken te houden, haha typisch. De mensen waren super blij met onze hulp. De sloppenwijk was nog wel een ding op zich. Wat een armoede, viezigheid, te veel mensen op te weinig vierkante meters, veel huisjes hangen in elkaar, het stinkt er… Een trieste bedoeling! Na dit harde werken zijn we wat gaan eten en nu zijn we inmiddels weer fijn thuis. Wat zullen wij slapen vannacht! Morgen staan er weer allemaal toffe dingen op het programma, jullie horen van mij!

Liefs Jenita.

  • 01 April 2016 - 23:04

    Johan:

    Kun je niet tegen je verLies nee?
    Vaag, dat zit verder helemaal niet in de familie.

    Leuk om te lezen zussie

  • 03 April 2016 - 12:08

    Jarno:

    Wat een hele beleving weer, en leuk om te lezen hoe het daar word opgepakt.
    kun je toch niets van voor stellen als dat hier in ons kippenlandje zo zou gaan.
    Maar genieten doen jullie.
    Op naar een nieuwe week, veel plezier

  • 04 April 2016 - 21:24

    Gerda :

    Haaa Jenita,

    Smurfenblauw, ik schoot in de lach. Klaas wellicht groen van ergernis:-)
    Jammer dat de kinderen niet wordt geleerd hoe zich te wassen. Veel zullen thuis geen douche of watertap hebben dus dan kunnen ze het ook niet weten.
    In het kindertehuis in Haïti moesten de kinderen zich elke dag allemaal wassen. Met zn allen onder de douche met een gezamenlijke tandenborstel.
    Mooi hoe je alles een beetje beschrijft. Ik lees het met plezier. Het gevoel dat ik zelf weer een piepklein beetje op reis ben:-) (maar ik moet nog even een paar jaar wachten :-( )
    Doe je best Jenita, leef bij de dag, elke dag is weer een nieuwe uitdaging en hopen dat de kindertjes onvergetelijke ervaringen met jullie hebben.
    Big hug. Je ouwe tantetje

  • 06 April 2016 - 12:17

    Jenita Van Der Sluis:

    Wat leuk jullie reacties! Baie dankie :)
    Er gebeuren hier heel veel dingen die we ons niet in Nederland voor kunnen stellen!
    Hier hebben ze een pot vol tandenborstels maar die worden niet vaak gebruikt...
    Ik ga weer aan de slag! Tot de volgende keer :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Malmesbury

Jenita

Actief sinds 28 Feb. 2016
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 7983

Voorgaande reizen:

08 Maart 2016 - 21 Juni 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: