2e stage week - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Jenita Sluis - WaarBenJij.nu 2e stage week - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Jenita Sluis - WaarBenJij.nu

2e stage week

Blijf op de hoogte en volg Jenita

26 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Malmesbury

Daar ben ik weer!

Een update na de tweede stage week!
Maandag waren we vrij, we zouden naar het kamp gaan waar de kinderen op dat moment waren maar helaas hadden we nog geen andere auto. Andere mogelijkheden qua vervoer waren er niet dus hadden we een dagje vrij. Van ellende hebben we maar gerelaxed! ;) aan het einde van de middag zijn we wezen wandelen met martin en maritha en de honden. Heerlijk en een top uitzicht. Bijna net zo fijn als 'n rondje slaperdijk met ma!

Dinsdagochtend hebben we kennis gemaakt met ons nieuwe tijdelijke bakkie. Het is de vuilnisauto van Martin en Maritha die we mogen lenen. Mijn eerste linksrij ervaringen heb ik inmiddels opgedaan. Toffe auto, links rijden gaat soepel alleen het schakelen af en toe iets minder. Ram ik weer tegen de deurpost aan omdat ik mijn beleving de pook rechts van mij zit haha.

Dinsdagmiddag hebben we stage gelopen. De kinderen waren hartstikke moe van het kamp dus de lontjes waren allemaal nog wat korter dan normaal gesproken.. Aan het einde van de middag vroeg Ronnie (directrice) of we even 2 minuutjes tijd hadden. Een kwartier later wisten we dat we een nachtdienst gingen draaien. Heel typisch hoe ze hier ellenlang om de kern van een verhaal of vraag heen kunnen draaien! Wij voelden de vraag allang aankomen, er bleek iemand al op vakantie te zijn terwijl hij de volgende dag pas vakantie zou hebben... Die avond was een bijzondere ervaring. De kinderen keken een 16+ film, vervolgens muziekvideo's met rondkruipende halfnaakte vrouwen en blowende, agressief rappende mannen. Wij konden er niet veel mee want de tannie die de leiding had keek zelf ook mee... Wij zijn toen maar buiten gaan zitten met wat kinderen en hebben de gesprekken daar van drank, sex en drugs naar Nederland weten te verplaatsen. Onze G doet het goed als afleidingsmanoeuvre! ;)

Woensdagochtend hielpen we met het klaarmaken van het ontbijt. De mieren die in de melk dreven bleken heel normaal. Toch heb ik ze er maar uitgevist, ik vond het niet heel normaal! De ochtend begon met een fikse ruzie op de jongens slaapkamer. Er kwamen een vork, een wurggreep en schreeuwende tannies aan te pas. Wat een chaos! Misschien kwam het door het slaap te kort maar ik kon er niet over uit want na de ruzie volgde er niets. Er werd niets uitgesproken, opgelost, er werd niet gekeken naar waar dit vandaan kwam of hoe het nu ging met het woedende jochie of het jongetje wat in de wurggreep was gehouden. één jochie moest voor straf op de stoel en dat bleek later omdat hij in het heetst van de strijd iets lelijks had gezegd tegen een tannie...

Donderdag liepen we overdag stage, we speelden, zongen, kleurden, kletsten en maakten lol. "The lion sleeps tonight... ah hoooooooooooooo" kent natuurlijk iedereen :) Het knutselen en kleuren ging over het thema pasen (zie foto's).

Helaas was er alsnog ook een boel gedoe, een aantal kinderen zouden naar huis in de vakantie. Hun social worker was op vakantie, ouders waren niet ingelicht of iemand kwam totaal niet opdagen waardoor dit feest niet doorging. Hoe sneu voor die kinderen! Met al die onwetendheid en emoties kunnen ze niets dus reageren ze dat weer op elkaar af. Al met al was het wel een geslaagde dag. Voor de verbeelding heb ik wat foto's gemaakt bij Elkana. Bijzondere waarschuwingsposters aan de wand die je in Nederland echt niet zult zien hangen.

Gisteren zijn we naar Worcester/woester gereden om hier het weekend met Hanneke en Lotte te vieren. Een rit van 1,5 uur met prachtige uitzichten. Wel raar om te zien dat het steeds dichterbij Worcester steeds groener werd. Hier is het nog niet zo droog als bij ons in Malmesbury. (hoe tof klinkt dat; zoals bij ons :P) 's avonds lekker op het balkon gegeten met mooi berguitzicht. Hanneke en Lotte wonen in een bed en breakfast het is hier groot, echt ingericht op veel mensen. Heel anders dan ons knusse huisje! Super tof om dit dan ook mee te maken.
Vanochtend hebben Hanneke, Anouk en ik rondgetourd en wijnvelden bekeken. Vanmiddag zijn we wezen shoppen en uit eten geweest. Heerlijk dat we dan om kwart over 5 ergens een eettentje hadden gevonden en daar vervolgens half 9 pas weer weg gingen… Zo gezellig! Nu douchen, slapen, morgenochtend naar de kerk en morgenmiddag naar een botanische tuin. Ik ben weer zeer benieuwd, iedere dag lijkt een nieuw avontuur.

Fijn paasweekend allemaal!

Lieve groetjes uit Zuid Afrika

  • 27 Maart 2016 - 11:58

    Jarno:

    Wat een beleving, en een mooie natuur.
    Schitterende foto`s met de bergen en daar boven de wolken.
    Fijn weekend

  • 27 Maart 2016 - 18:16

    Hester:

    Lieve Jenita, Ik lees dat je geniet, maar tegelijk maak je ook heftige dingen mee! Wat daar normaal is, is hier niet normaal en andersom! Geniet nog van je tijd daar, en bid je Zijn wijsheid en nabijheid toe! Lfs Hester

  • 28 Maart 2016 - 21:36

    Anja:

    Hoi Jenita, wat leuk om je verslagen te lezen! Ik hoorde van Dianne al dat je naar ZA zou gaan en mama zei dat je te volgen was op waar.ben.jij.nu. Wat leuk!
    Wat een ervaringen al opgedaan zeg, bijzonder!
    Veel succes op stage en heel veel plezier daar, geniet ervan!
    Groetjes Anja

  • 30 Maart 2016 - 18:30

    Ernie Van Der Sluis:

    Fantastisch Jenita, ik zit helemaal mee te genieten van Zuid-Afrika. Wat een belevenissen!
    Baie dankie. Baie groeten

  • 31 Maart 2016 - 13:40

    Gerda:

    Haaaaa Jenitaaaaa,

    Wat een andere wereld he waarin je bent terecht gekomen.
    Wat zal je ontzettend veel leren. En wat zal jouw geduld (of gebrek eraan :-) ) vaak op de proef worden gesteld....Langzaamaan tempo staat niet in een van der sluis woordenboek....oeeeeh....pittig!

    Veel ellendige dingen die je ziet. Omstandigheden zijn toch wel heel erg anders dan hier he.
    Maar super gaaf dat je daar bent. En ik hoop dat je een klein beetje kan bijdragen aan het welzijn van die getraumatiseerde kinderen. Leven in een tehuis is niet niks.

    Ik lees je verslagen met veel plezier. Dankzij Dianne heb ik eeeindelijk toegang... (computerblinde die ik ben).

    Ik zou graag even komen kijken. Even meemaken wat je allemaal meemaakt. Maaaar...kzit hier achter in Groningen op t einde van de wereld zo'n beetje, te kniezen ;-)

    Dikke kus en geniet ervan Jenita. de tijd gaat snel bedenk dat wel, bedenk een uur is kort van duur ...
    (aldus (o)ma )

    GRONINGSE GROETEN VAN GERDA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Malmesbury

Jenita

Actief sinds 28 Feb. 2016
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 7998

Voorgaande reizen:

08 Maart 2016 - 21 Juni 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: