VAKANTIE =) - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Jenita Sluis - WaarBenJij.nu VAKANTIE =) - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Jenita Sluis - WaarBenJij.nu

VAKANTIE =)

Blijf op de hoogte en volg Jenita

18 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Malmesbury

Daar ben ik weer, terug van -letterlijk- weggeweest. Ik had namelijk heerlijk vakantie. En wat nog heerlijker was: Berjan was er! Graag neem ik jullie mee op reis door de afgelopen 2 weken.

Op woensdag 4 mei pikten we Berjan en Tiemen (vriend van Lotte) op van het vliegveld. Super fijn om elkaar weer te zien en vast te houden. Tot 15 minuten voor aankomst had ik nergens last van en toen ineens sloegen de zenuwen toe haha, heerlijk.

Donderdag stond Robbeneiland op de planning, in de baai zagen we zeehonden zwemmen. Op Robbeneiland zelf werden we rondgereden in een bus, zagen we pinguïns en kregen we een rondleiding door de gevangenis. Indrukwekkend vond ik het, vooral het idee dat de gids een ex-gevangene was. In alle cellen hingen informatie over wie er hoelang had gezeten met een soort ervaringsverhaal. Terug in Waterfront stapten BJ, Anouk en ik in het reuzenrad. Mooi uitzicht over stad, bergen en de zee.

Vrijdagochtend bekeken we Bo-Kaap, de gekleurde huizen in een wijk in Kaapstad. Precies wat voor mij, zo’n fel gekleurd huis! Super vrolijk. Ondertussen waaiden wij nog net niet weg, vanwege die rukwinden was de kabelbaan voor de Tafelberg gesloten. Wij hebben onze plannen omgegooid en zijn richting Kaap de Goede Hoop gereden. Dat was hilarisch, we werden gezandstraald, haren en kleren vlogen alle kanten op. Door de wind zag de zee er nog machtiger uit dan normaal, die witte golven die op de rotsen beuken, prachtig. Op de terugweg hadden we wat oponthoud door meneer struisvogel die voor onze auto overstak.  Dat kan hier gewoon, heerlijk toch die natuur. We spotten verderop nog een soort bokken en bezochten nog meerdere uitkijkpunten in het natuurgebied. We aten ’s avonds in Simon’s Town, wat een heerlijke maaltijd met biefstuk, champignonsaus, spinaziecrème en een fles wijn in een emmer en BJ naast me. Op en top vakantie.

Zaterdag was BJ jarig, hieperdepiep hoera! Ontbijt op bed, een chille dag, een bezoekje aan Elkana waar BJ de kinderen en collega’s ontmoeten. De kinderen waren helemaal gek op BJ, een blanke man en dan ook nog zo groot én aardig! Alles werd uit de kast gehaald om aandacht en complimentjes te krijgen. BJ kon zich na een uurtje goed voorstellen hoe tof en vermoeiend dit werk tegelijkertijd kan zijn. Bijzonder om te merken hoe gewoon ik bepaalde dingen al begin te vinden waar BJ met open mond naar stond te kijken. BJ zijn verjaardag hebben we ’s avonds in de versierde keuken van Martin en Maritha gevierd met een uitgebreide maaltijd.

Zondag was het Moederdag, we gingen naar een gospelkerk. Daar aangekomen liepen BJ en ik voorop en kreeg ik een corsage omdat ik voor moeder aan werd gezien! Ik heb ’t nog recht proberen te zetten maar even later zat ik toch met BJ in het midden met aan beide kanten ‘onze kinders’ Hanneke, Jeltje en Anouk. Haha. Jeltje is trouwens een vriendin van Hanneke die bij haar op bezoek is. Met zijn 5en wonen we nu in Malmesbury. Het was verder een prachtige dienst waarin een bandje speelde, een gospelzangeres de soort van ‘preek’ zong met stukjes getuigenis tussendoor. Het voelde als een soort warm bad die dienst. Fijn want met Moederdag zo’n eind weg zijn is me niet zo goed bevallen verder ;) ’s middags zijn BJ en ik Lionshead gaan beklimmen. Weer een belevenis op zich, heerlijk om tijd met z’n tweetjes te hebben. Daarna zijn we samen uit eten geweest en toen weer terug richting Malmesbury. Al met al een super geslaagde dag!

Maandagochtend hebben Anouk, Berjan en ik de Tafelberg bezocht. Op met de kabelbaan en lopend naar beneden. Wat een uitzichten zeg vanaf een kilometer boven de grond. De afdaling was super mooi, we stonden eerst boven de wolken, toen in een wolk en daarna weer onder de wolk… Bijzonder om mee te maken. We namen een taxi richting Paarl, de beste taxichauffeur reed alleen een stukje om en bracht ons naar Parrow. Uiteindelijk kwamen we toch aan in Paarl maar moesten we nog net niet het dubbele betalen door dat ‘ommetje’. Gelukkig hadden we BJ bij ons, keiharde onderhandelaar. Uiteindelijk waren beide partijen tevreden! Het volgende avontuur stond alweer op de planning; Quad rijden! Super tof een tour door de wijnvelden, bergen en richting de top met mooi uitzicht en een leuke gids. De dag sloten we af samen met Hanneke (zij had die dag Jeltje naar het vliegveld gebracht) bij een soort steakhouse. Jaja, we leven het goede leven hier wat een overvloed van alles!

Dinsdag stond de safari op de planning. Er zouden geen olifanten aanwezig zijn stond op de site. Kan jij je m’n reactie voorstellen toen het eerste dier wat we zagen een anderhalf jaar oud olifantje was wat het riet uit kwam gedrenteld!? Fantastisch! Zijn grote broer kwam vlak achter hem aan, erg mooi om te zien. Vervolgens zagen we een soort bok met een wc-bril op zijn kont. Die beesten hebben dat als herkenningspunt voor de jonkies, ze lopen achter elkaar aan en volgen die duidelijke witte kring. We zagen leeuwen van super dichtbij, wat een beesten zeg! Ik zat te stuiteren in de 4x4 van hoe tof ik het vond. We zagen bergzebra’s, gewone zebra’s, wilde beesten (gnoe), elanden en giraffes! Wat een super gave ervaring zeg. Ik heb hier enorm van genoten. ’s Avonds aten we met zijn vieren wat bij een Afrikaans braai strandrestaurant. We zaten aan een picknicktafel bij een kampvuurtje met live gitaarmuziek op de achtergrond. Hoe romantisch!? ;)

Woensdag bezochten we the Cango Caves. Een soort grotten met druipers en staanders, beter bekend als stalactieten en stalagmieten. Op de parkeerplaats kwamen we Harm en Dianne tegen! Het is toch niet te geloven, zo’n groot land en dan zonder af te spreken elkaar toevallig tegen het lijf lopen… De terugweg reden we langs een soort activiteitenboerderij, daar besloten we een ritje te maken op een kameel. Leuke is dat je overal zoveel informatie bij krijgt, in de grotten, bij de safari en ook hier weer. Hoeveel weegt een kameel, hoeveel kan hij dragen, waarom mannetjes of vrouwtjes, weetjes over van alles en nog wat. Ik word daar echt enthousiast van.

Donderdag deden we ’s ochtends een cruise in Knysna. Wat een andere natuur hier! Het leek Nieuw-Zeeland wel! (niet dat ik daar geweest ben, maar zo stel ik het me voor) Heel veel meer groen, allemaal bergen achter elkaar, veel meer begroeiing en overal water en meertjes. En dat na een paar uur rijden. Onderweg zag ik nog een zeehond  Na de cruise reden we door naar een olifanten park want dé activiteit waar ik al de hele week naar uit keek… We gingen hand in slurf lopen met een olifant! We kregen een boel informatie over de dieren, waarom ze hier woonden, en hoe de middag eruit ging zien. Je liep met de olifant achter je met je vingers in de slurf!! En ’t klinkt heel grappig dat jij dan als mens met de olifant loopt maar eigenlijk is het andersom… De olifant stuurt en jij volgt de slurf, dat beest weet precies welke route hij moet lopen en als je even niet goed loopt duwt hij je zo met je slurf de juiste kant op! Hoe geweldig!? We mochten ze van heel dichtbij bekijken en aanraken, we zagen super lange wimpers, een staart van staaldraad ongeveer en een olifant blijkt zijn tong niet uit te kunnen steken… Sommige delen van een olifant zijn hard en vrij koud en sommige gedeelten (achterkant van de oren) zacht en warm. Na het wandelen mochten we ze appels voeren. Één olifant kon je voeren in zijn slurf, hij zoog de appels dan zo op. De andere 2 olifanten pakten de appel in het kommetje van hun slurf waarna zij ze in hun mond stopten. Met 1 appeltje namen ze geen genoegen, ze staken hun slurf net zo lang uit tot je er nog een in stopte! Na dit feest mochten we op de olifanten rijden. Anouk had een olifant, Hanneke ook en Berjan en ik gingen samen op 1. Wat een belevenis. Ik dacht bij mezelf; ik ben in Zuid Afrika! Heb vakantie!! Zit op een olifant!!! Met BERJAN!!!!  Ik kon m’n geluk niet op. Ik weet al een paar jaar dat ik allergisch ben voor paarden, sinds deze dag weet ik dat ik ook allergisch ben voor olifanten! Het moet niet gekker worden ;) Dezelfde reactie bij ogen, neus en keel. Telkens als ik de rest van de vakantie moest niezen begon Berjan om zich heen te loeren op zoek naar de olifant! Haha.

Vrijdagochtend gingen Berjan en ik ziplinen. Heel anders dan mijn eerdere zipline ervaring. Deze zipline ging over meer bosachtige rotsen met watervallen! Erg mooi. Daarna begonnen we aan de 700 kilometer lange terugweg. Onderweg spotten we bavianen midden op de snelweg, heel onhandig maar oh zo schattig met kleintjes op de rug en hangend aan de buik! We reden de terugweg achter Anouk en Hanneke aan. Bij Oudshoorn lasten we een stop in, voerden we struisvogels en reden we erop! Wat een geniale actie, ik plaste bijna in mijn broek van het lachen. De terugweg ging verder voorspoedig.

Zaterdag beklommen BJ en ik samen met Harm en Dianne de 22 waterfalls. Wat een gezelligheid! We spotten nog bavianen onderweg, iets te dichtbij wat mij betreft! Heel tof maar ook spannend. We klommen tot bovenaan, hadden super mooi uitzicht en begonnen toen aan de terugweg. Berjan en Harm waren zo stoer om de kou te trotseren en de waterval in te plumpen! We gingen met z’n vieren uit eten bij Koppikoffi, een erg gezellig restaurantje.

Zondag kerkten we (heerlijk om dan naast Berjan, Dianne en Harm te zitten!). Braaiden we met z’n allen en nam ik eerst helaas afscheid van Harm en Dianne en vervolgens van BJ. Maandag begonnen Anouk en ik de week goed door 8 uur bij Elkana paraat te staan voor de vergadering. Bleek het hele team de vergadering te zijn vergeten… HOE DAN!? Verder starten we ’s middags de themaweek over life skills op stage. Leuk, intensief en schrijnend. We hadden het over je lijf en good touches en bad touches. Als dan een meisje precies kan vertellen dat ze het niet prettig vind als een man dit doet (streelt met haar hand over haar been richting haar billen), of dat ze het niet fijn vindt als een man haar nek vastpakt met zijn handen of als een mantra herhaalt dat ze haar vagina moet beschermen… Dan bevestigen Anouk en ik dat dat niet fijn is en niet hoort en zitten we soms ook gewoon even stil te zijn. Die meisjes zijn 9 tot 14 jaar oud… Als het dan de volgende dag gaat over ‘the right to be loved’ en een meisje benoemd dat niemand van haar houdt dan is dat echt heel verdrietig. Natuurlijk haken Anouk en ik in op wie er wél van haar houdt en dat ze waardevol is maar wij veranderen niets aan het feit dat haar moeder is overleden, ze haar vader niet kent en naast Elkana nergens een thuis voor haar is. De themaweek maakt in ieder geval dingen los en de kinderen leren er veel van omdat haast alles nieuw voor ze is, deze week zijn we met de meisjes bezig en volgende week doen we hetzelfde programma met de jongens.

Al met al enerverende dagen de afgelopen 2 weken! Ik heb enorm genoten en op het moment dat ik dit schrijf ben ik hier nog maar 33 nachtjes. Het is te zot voor woorden hoe vlug alles gaat! Het is wel even wennen zo, nu het normale ritme weer oppakken en geen bezoek meer uit Holland maar we vinden vast vlug onze draai weer :)

Ik spreek jullie snel weer.
Doeg! X

  • 18 Mei 2016 - 12:35

    Ellie Knol:

    Mooi om dit weer te lees! Ek sien julle geniet dit sommer baie!

  • 18 Mei 2016 - 13:40

    Jolanda Roeland:

    Heerlijk om de energieke verhalen te lezen!! Fijn om BJ en je grote zus (+zwager) op "visite" te hebben gehad. Nu weten zij waar jij het nog járen over gaat hebben ;-)
    Geniet nog van de enerverende, waardevolle tijd!
    Groet, Jolanda

  • 18 Mei 2016 - 14:28

    Jenita Van Der Sluis:

    Bedankt voor jullie reacties Ellie en Jolanda.
    Ik ga m'n best doen met genieten :)

  • 18 Mei 2016 - 18:11

    Annet:

    Hoi Jenita,

    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt! Wat een belevenis voor het leven!

  • 22 Mei 2016 - 16:01

    Jarno:

    Oh wat een mooie foto`s. En samen met het hele verhaal echt weer genieten.
    Nu weer verder samen met de Dames, maar dat gaat jullie zeker weer lukken.
    Groetjes

  • 13 Juni 2016 - 00:43

    Gerda:

    Hoi Jenita,

    Wat zie je veel mooie dingen en wat schrijf je er mooi over. Fijn dat het zo gezellig was met het bezoek uit de Nederlanden ;-) De combinatie vakantie en stage lijkt me een fijn geheel. Je hoort en ziet veel ellende dus dan is vakantie tussendoor fijn.
    Je zal ongetwijfeld alweer bezig zijn met het huiswaarts keren. Dinsdag over een week zit je alweer in Nederland hoorde ik van Wilna. De tijd vliegt....
    Het zal fijn en vreemd zijn om weer terug te zijn. En het gaat snel... het terug komen in het ritme. Maar nu wel met een heel andere kijk op de wereld om je heen denk ik, na alle ervaringen in Zuid-Afrika.
    Tot gauw Jenita en geniet van je laatste week daar!

    Dikke kus,

    Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Malmesbury

Jenita

Actief sinds 28 Feb. 2016
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 7988

Voorgaande reizen:

08 Maart 2016 - 21 Juni 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: