Pinguïns, mooie uitzichten, bergbeklimmen & stage! - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Jenita Sluis - WaarBenJij.nu Pinguïns, mooie uitzichten, bergbeklimmen & stage! - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Jenita Sluis - WaarBenJij.nu

Pinguïns, mooie uitzichten, bergbeklimmen & stage!

Blijf op de hoogte en volg Jenita

06 April 2016 | Zuid-Afrika, Malmesbury

Hoi hoi. Een update over het weekend en deze week stage.

Afgelopen zaterdag hebben we heerlijk toeristisch gedaan. We gingen naar Simon’s Town waar we ons incheckten in een hostel. Gezellige 4 persoons kamer en midden in het centrumpje. Bijzonderheid: ongeveer recht tegenover ons balkon vond een kleine kop- staartbotsing plaats. Binnen no time stonden er een ambulance, politie én brandweerauto… een heleboel oranje pionnetjes en mensen in hesjes. Het leek er niet echt op dat al die drukte nodig was, ik ben dan ook zeer benieuwd wat er gebeurd wanneer er een écht ongeluk plaats vindt.

In het stadje bezochten we de pinguïns. Ik vond het een beetje een teleurstelling, het was té toeristisch en het leek enorm op een dierentuin. Gelukkig was het mooi weer en was ik in goed gezelschap want gezellig was het in ieder geval! En die pinguïns zien er ook best schattig uit, sommige waren bijna jonkie-af ze hadden nog een beetje dons. (zie foto)

Vervolgens gingen we naar Kaap de Goede Hoop. Super mooi uitzicht en natuurlijk DE Zuid Afrika foto gemaakt! De terugweg zaten er bavianen een meter naast onze auto. Dat op zich was al een hele happening, we maakten foto’s en zaten gebiologeerd naar die beesten te kijken. Vervolgens begonnen ze te rennen wat een enorm gegil veroorzaakte want die beesten schijnen gevaarlijk te zijn en wij hadden onze ramen open. Bleken er twee bavianen op de auto achter ons te zitten rampestampen. Midden op de voorruit! Naast mij hoor ik Anouk schreeuwen: “ Hij neukt haar op de voorruit!” Serieus we kwamen niet meer bij!! Hilarisch was het, die beesten, het gegil, Anouk die dat roept… oh oh! Tranen liepen me over de wangen!

Zondagmiddag beklommen we Lions Head. Waar ik wat betreft de pinguïns wat teleurgesteld was ging dit mijn verwachting ver te boven! Wat een machtig uitzicht, super gave tocht en een toffe uitdaging die klim! Na dik 2 uur waren we boven, ik kan niet beschrijven hoe tof dit was… Echt genieten! Zie de foto’s.

Maandag, dinsdag en vandaag was het gekkenhuis op stage. De vakantie is voorbij dus in plaats van 11 zijn er nu 22 kinderen. Het is grote chaos waarin nieuwe en kleine kindjes verzuipen en waarin het recht van de sterkste geldt. Soms blijkt er niet genoeg eten te zijn of is er maar één begeleider aanwezig die de boel draaiend moet zien te houden. De kinderen luisteren wanneer begeleiders schreeuwen, dreigen of straffen. Alledrie de dingen ben ik niet van plan dus af en toe sta ik er als een soort misplaatste toeschouwer bij… De meiden moeten allemaal een zwangerschapstest doen omdat ze in de vakantie bij Elkana weg zijn geweest. Dit gaat over meiden van 12-17 jaar en deze info wordt dan even tussen neus en lippen meegedeeld. Ik vroeg nog aan een collega hoe vaak het dan voorkomt dat een meisje zwanger blijkt te zijn. Afgelopen schooljaar 10…

Qua stage is het echt opnieuw verwachtingen bijstellen… Ik ben deze week al blij als ik een kindje aandacht kan geven. Dit doe ik door iemand te wassen, een spelletje sudoku te spelen, even een handje-klap spelletje te doen, nagels te lakken of door een kind in het voorbijgaan een high five te geven. Door de chaos en drukte die er haast constant is vreet dit enorm veel energie. Na 4 uurtjes op de groep ben ik echt helemaal op… Af en toe verlang ik enorm naar een dienst op de Hof! Wat een rust, reinheid, regelmaat en gezelligheid. Klinkt enorm duf maar oh wat is dat fijn! Gelukkig geeft het wel voldoening om een kindje aan het lachen te maken, samen te spelen of te helpen met zijn/haar huiswerk. De kinderen zijn dan ook echt blij en ik zie ze groeien van complimenten en aandacht. Het is dus zeker niet voor niets en ik geniet er zelf ook echt van!

Drukkie vanuit Zuid Afrika!

  • 06 April 2016 - 22:57

    Hillinda:

    Wat een belevenissen weer!
    Ik lees je verhalen iedere keer met veel plezier.
    Wat een trieste omgeving waar deze kinderen opgroeien. En dat terwijl deze kinderen met de beste bedoelingen worden opgevangen...
    Take care! Liefs

  • 07 April 2016 - 10:40

    Ernie Van Der Sluis:

    Spectaculair Jenita, wat een belevenissen!
    Pinguïns verwacht je nou niet meteen in Zuid-Afrika. Geweldig, al die beesten daar.
    En ja .. wat een armoede bestaat er dan in de wereld en hoe ongelijk is alles verdeeld.
    En wat een geluk als je in het rijke Westen bent opgegroeid.
    Het zijn geweldige ervaringen die je zo op kunt doen. (Ik ben een tikkeltje jaloers).

    Volop genieten! Groetjes en lfs

  • 07 April 2016 - 21:36

    Jenita Van Der Sluis:

    Ah leuk hillin!
    Ja idd enorm triest...
    Klopt tante Ernie, dit zijn dan ook 'speciale' pinguïns!
    Thanks voor jullie reacties, fijne avond! :)

  • 07 April 2016 - 21:36

    Jenita Van Der Sluis:

    Ah leuk hillin!
    Ja idd enorm triest...
    Klopt tante Ernie, dit zijn dan ook 'speciale' pinguïns!
    Thanks voor jullie reacties, fijne avond! :)

  • 10 April 2016 - 19:01

    Jacqueliene:

    Hoi

    Leuk im je verhalen te lezen. Vooral t touristische gedeelte. In mijn gedachten loop ik zo met je mee. Wat een herkenning of ik er gisteren ben geweest. Eat ik minder leuk vind en heel triest zijn de verhalen van je stage, verschrikkelijk hoe ze daar met de kids omgaan. Maar andere kant moeten we dat toch een beetje accepteren vanwege het cultuur verschil. En dan hier maar zeuren. Ik wens je nog heel veel plezier en blijf genieten.

    Groeten Jacqueliene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Malmesbury

Jenita

Actief sinds 28 Feb. 2016
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 7993

Voorgaande reizen:

08 Maart 2016 - 21 Juni 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: