stage, ziplinen, rugby en storm :) - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Jenita Sluis - WaarBenJij.nu stage, ziplinen, rugby en storm :) - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Jenita Sluis - WaarBenJij.nu

stage, ziplinen, rugby en storm :)

Blijf op de hoogte en volg Jenita

24 April 2016 | Zuid-Afrika, Malmesbury

Hey, wat leuk dat jij m’n reisverslag leest. Ga er lekker voor zitten want ik heb weer een boel meegemaakt in 2 weken tijd! Oh en dank jullie wel voor meeleefberichtjes/appjes/mails en reacties op m’n reisverslagen, tof!

Op stage hebben we de achtergrond van een aantal kinderen te horen gekregen. Ik bespaar jullie graag de details… In alle gevallen is het triest en oneerlijk en sommige achtergronden zijn ronduit onmenselijk. Het is jammer genoeg de keiharde waarheid en het heeft bij mij voor meer begrip gezorgd tegenover de kinderen. Wat een levens, kansen en welvaart hebben wij dan in Nederland… cliché maar oh zo waar!

Jaap en Ingrid, docenten van de Viaa, kwamen bij ons op stagebezoek. Super leuk was dat, sowieso om Nederlanders te verwelkomen, bekende gezichten te zien en dan ook stage soort van te showen. Ze kwamen vooral om contact te maken met de organisatie waar jaarlijks studenten van de Viaa stagelopen. Leuk om te horen dat medewerkers van Elkana zeer te spreken zijn over ons!

Een grappig dingetje van vorige week, m’n e-reader deed wat vaag en ik baalde behoorlijk. Een bepaald knopje werkte af en toe niet. De volgende morgen bleek hoeveel ik daar in mijn hoofd mee bezig was geweest. Anouk heeft me keihard uitgelachen! Zij ging namelijk later naar bed dan ik, ik sliep al. Toen zij op de rand van haar bed zat begon ik vanuit het niets mijn nachtlampje aan en uit te klikken. Toen ze me vervolgens verbaasd vroeg wat ik in vredesnaam aan het doen was vertelde ik doodserieus dat ik probeerde naar de volgende pagina te gaan op m’n e-reader. Anouk zei vervolgens tegen mij dat ik het licht aan en uit deed , mijn reactie: uhhu dan zie ik het beter… Na 10 keer lukte het blijkbaar niet, draaide ik me om en sliep verder. Hilariteit alom!

Vorig weekend hebben Anouk en ik de vrijdag in Kaapstad (waterfront), Simon’s Town en Muizenberg doorgebracht. ’s Ochtends vertrokken we richting Waterfront waar we shopten en sjokten. Slenteren langs souvenirs winkeltjes en straatmuzikanten in de zon, heerlijk. ’s Middags gingen we naar Simon’s Town waar we een marktje bezochten. Ik had mijn oog laten vallen op een prachtige fruitschaal. Daar ik toch echt een van der Sluis ben besloot ik te gaan onderhandelen. Net op het moment dat ik sta te bluffen dat ik anders doorloop staat Anouk naast me: “Jeniet, je bent echt gek als je dat ding voor die paar euro laat liggen!”. Hahaha oeps. Uiteindelijk waren zowel de verkoper als ik tevreden, hij met het geld en ik met de fruitschaal! We eindigden de dag in Muizenberg, daar staan allemaal felgekleurde huisjes op het strand. We aten bij een restaurantje aan het strand waar we uitzicht hadden op de zee, een boel surfdudes en de bergen op de achtergrond. Genieten!

Op zaterdag gingen we naar Ceres ziplinen. Mega wat was dat tof! In eerste instantie was ik echt benieuwd of ik het überhaupt zou durven, iets met hoogtes enzo… Zelfs toen ik op het eerste platform stond was ik nog aan het dubben. Na het eerste traject moest ik wel even gaan zitten met knikkende knieën en trillende handjes maar uiteindelijk heb ik enorm genoten! We deden dit samen met nog 3 meiden van hetzelfde studiejaar die we kennen, Jaap en Ingrid en Hanneke en Lotte. Het was een soort mega kabelbaan in een vallei. Eerst met een busje een eindje omhoog en dan via 9 kabelbaantrajecten weer naar beneden. Je vliegt als het ware met uitzicht op rotsen, bomen, watervalletjes en enorme diepten. Het gaf een enorme kick! We sloten de dag af met een pizza, die hier trouwens veul lekkerder zijn dan in Nederland. De korst is minimaal en ze zijn rijkelijk belegd, heerlijk!

De terugweg naar Worcester waar we bij Hanneke en Lotte gingen slapen maakten we nog wat heftigs mee. Er lag ineens een man op de snelweg, met zijn hoofd ter hoogte van ons linkerwiel!! Het moment dat Lotte gilde dat het een mens was zat ik echt te wachten op de hobbel. Godzijdank kon Hanneke op tijd uitwijken en kwam er geen tegenligger aan! We zagen hem pas op het laatste moment, er staat hier geen verlichting langs de weg en door zijn huidskleur viel hij totaal niet op. We zijn gedraaid om te checken wat er aan de hand was. Bleek het een ontzettend dronken iemand te zijn, al zwalkend was hij zojuist de snelweg overgestoken. We hebben de politie gebeld, na de keuzetoets ‘levensgevaarlijk’ werden we in de wacht gezet met een vrolijk deuntje... Uiteindelijk hebben we al schreeuwend onze positie, naam en telefoonnummer doorgegeven en zou de politie zo snel mogelijk komen en konden wij doorrijden. Dat deuntje terwijl we in de wacht stonden en vervolgens dat geschreeuw over en weer werkte echt op mijn lachspieren gewoon door de gekte van de hele situatie! Al met al een hele happening met gelukkig een goede afloop, voor zowel die man als ons! Alhoewel het me niet in de koude kleren is gaan zitten… een mens, helemaal alleen, kats dronken, liggend op de snelweg, bijna onder onze auto… Bizar!

High lights van afgelopen stageweek op een rijtje:
- De gekochte, geverfde klok hing binnen 40 minuten! De klusjesman wist niet hoe hard hij rennen moest na ons “we need you!” haha!
- Steeds meer gesprekjes hebben met een meisje wat niet wil praten, tof om te merken dat de tijd en het geduld wat ik in haar steek haar goed doet.
- Hilarische gesprekken over Nederlandse woorden met een totaal andere Afrikaanse betekenis.
- De jongens slaapkamers zijn opnieuw ingedeeld, de 4 kleintjes bij elkaar, 4 andere leeftijdgenootjes bij elkaar en dan de 2 oudsten bij elkaar. Ik ben blij verrast hoeveel werk één collega dan verzet in een week, echt top.
- De oudere meiden zijn fan van Justin Bieber, papiertjes met de songtekst erbij en zingen maar. Ik blér luidkeels mee. Goed voor de onderlinge band enzo, iets minder voor onze oren ;-)
- Na maandenlange droogte heeft het deze week 2 dagen keihard geregend. Collega’s en kinderen zijn dolblij!
- Inmiddels heb ik al 100 vlechtjes ontvlecht, heerlijk om die kroeskopjes uit te pluizen, fris te wassen en intussen contact te maken.
- Stagelopen op zaterdag geeft een ander beeld van de kinderen. Ze organiseren hardloopwedstrijdjes en hordelopen, spelen spelletjes en vermaken zich best goed samen. Super om te zien en om eraan mee te doen.

Afgelopen week heb ik geskyped met Dianne en Berjan, Harm deed mee via de telefoon op luidspreker. Dat niet iedereen elkaar zag en er vertraging via skype was dat is echt communiceren met hindernissen! Maar we hebben een dag met z’n vieren gepland want jaja, deze week komen m’n zus en Harm op bezoek en dan nog een weekje en dan komt Berjan!! Woop woop. Super tof om ze te zien en ze m’n huisje, stage, Malmesbury en stukjes Zuid Afrika te kunnen laten zien.

Vrijdag was een chille dag met een bezoekje aan een schoonheidssalon. Ik kan er weer helemaal tegenaan, hihi. Weer een ervaring rijker want waxen had ik nog nooit laten doen en een gezichtsbehandeling is behoorlijk anders dan in Nederland. De prijzen zijn hier niet te geloven zo laag, in totaal was ik 16 euro kwijt… De terugweg hebben we meer dan 4 uur in de auto gezeten van Kaapstad naar huis in verband met storm. Bepaalde auto routes waren afgesloten, bomen lagen over de weg heen en op de radio werd gewaarschuwd voor de enorme regenval en rukwinden. We zijn gelukkig heel thuis gekomen.

Zaterdagmiddag ging ik met Hanneke en Lotte naar een rugbywedstrijd. Super leuk om mee te maken. De sfeer, het weer, de thuisclub won en sowieso het rugby opzich! Wat een sport. Beren van mannen die keihard tegen elkaar oprennen, 4 meter aan iemands enkel hangen of elkaar de lucht in tillen om bij een bal te kunnen, we hoorden het af en toe echt op elkaar klappen! Tegelijkertijd was één fluitje van de scheidsrechter voldoende om iedereen weer van elkaar af te krijgen en werd er wel ‘boe’ geroepen als de tegenstander aan de beurt was maar kreeg die ook wel weer applaus bij een goeie prestatie… Onze gastheer en vrouw waren ook bijzonder aardig, we mochten naar deze wedstrijd omdat we een paar weken geleden dat vrijwilligerswerk in die sloppenwijk hadden gedaan. Leuke bijkomstigheid, toffe ervaring.

Vandaag zijn we wezen kerken, hebben we gewandeld en van de zon genoten. Vanavond nog lekker skypen met BJ en dan kan ik er weer helemaal tegenaan voor komende week. Hoe tof trouwens; koningsdag vier ik dit jaar in Kaapstad, we gaan naar het Oranjefeest hier! Al moet ik eerlijk bekennen dat ik ook wel even over de markt in IJsselmuiden zou willen lopen mits het lekker weer is...

Fijne week allemaal, drukkie Jenita.

  • 24 April 2016 - 21:56

    Ellie Knol:

    mooi om weer te lees.. werklik mooi en minder mooi dinge wat julle ervaar, iets waar julle jul lewe op sal terugkyk!

  • 25 April 2016 - 17:52

    Ernie Van Der Sluis:

    Wauw, wat een belevenissen. Zo te horen ervaar en geniet je met volle teugen !
    En hoe leuk, dat Dianne, Harm en last but not least Berjan je daar op komen zoeken.
    Geweldig.
    Groetjes uit een koud en miezerig Nederland.
    Koningsdag in Amsterdam zal ook wel lelijk in het water vallen. Doeii

    G





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Malmesbury

Jenita

Actief sinds 28 Feb. 2016
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 7986

Voorgaande reizen:

08 Maart 2016 - 21 Juni 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: